لیفتراک

مطالب آموزشی باطری

باطری ها : باتری ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی میکنند .

باتری ها معمولا از کنار هم قرار دادن حداقل دو صفحه فلزی ( یا آلیاژیی) متفاوت در داخل یک محلول شیمیایی بوجود میایند. یکی از این دو صفحه دارای خاصیت الکترون دهی بیشتر(مثبت یا آند) و دیگری دارای خاصیت الکترون گیری بیشتر(منفی یا کاتد ) میباشد . محلول شیمیایی که باعث ایجاد ارتباط بین این دو صفحه میگردد ، الکترولیت نامیده میشود.

دسته بندی باتری ها

باتریها را به روشهای مختلف دسته بندی میکنند در ادامه مهمترین روشهای دسته بندی آمده است.

از نظر حالت الکترولیت :

باتری خشک(dry ) الکترولیت این نوع باتری ها جامد میباشند مانند باتریهای قلمی،

باتری تر(wet ) دارای الکترولیت مایع میباشند مثل باتریهای مورد استفاده در خودرو ها

توجه : امروزه نوعی باتری ها به بازار ارائه شده که الکترولیت آن نه کاملا جامد مانند باتری قلمی و نه مایع مانند باتریهای متداول خودروها ، الکترولیت این باتری ها مانند ژل میباشند به این باتری ها ، باتری های با مراقبت کم (free-maintenance ) یا (low-maintenance) نامیده میشوند . البته شاید بتوان آنها را در دسته باتری های خشک قرار داد

از نظر جنس الکترولیت و صفحات :

باتری سربی- اسیدی(lead acid (، باتری نیکل- کادمیوم(Nickel-cadmium)، باتری هوا- روی(zinc-air) ، باتری آلکالاین (alkaline)….

معمولا باتریهای خودرو ها از نوع باتری های سربی- اسیدی میباشند و دلایلش این است که اولا هزینه ساخت آن کمتر از انواع دیگر است و ثانیا محدوده دمایی مناسب برای بهترین کارایی آن نسبت به سایر باتریها گسترده تر است ، امپر و ولتاژ ان نیز در ان محدوده دمایی مناسب میباشد. از این پس منظور ما از عبارت باتری همان باتری سربی اسیدی میباشد

باتری ها (۲)

جدول زیر میزان تولید ولتاژ انواع باتری ها در هر خانه باتری را نشان میدهد

 

نوع باتری سربی- اسیدی نیکل- کارمیم نیکل- آهن سریم- گوگرد
ولتاژ هر خانه باتری ۲v ۱٫۲v ۱٫۲v ۲v

 

همانطور که ملاحظه میگردد باتریهای سربی اسیدی و باتریهای سدیم گوگرد بیشترین میزان تولید ولتاژ را در هرخانه باتری را دارا میباشند اما تولید باتریهای سربی اسیدی ارزان تر از باتری های سدیم گوگرد میباشند (سرب نسبت به سایر فلزات ارزان تر است )بنابرین این نوع باتری در خودرو ها متداول میباشد

چرا خودرو ها به باتری نیازمندند؟

تامین برق مورد نیاز در زمانی که موتور خاموش است – تامین برق لازم جهت استارتر – کمک به سیستم شارژ در زمانی که تعداد مصرف کننده ها بالا میرود ( و آمپر مصرفی زیاد میشود)

باتری های سربی اسیدی

همانطور که گفته شد متداول ترین نوع باتری برای خودروها ، باتری سربی اسیدی میباشد. صفحه مثبت از جنس دی اکسید سرب ( به آن پر اکسید سرب نیز میگویند) (PbO2) و صفحه منفی از جنس سرب (Pb) میباشد . الکترولیت آن اسید سولفوریک رقیق شده با آب (H2SO4+H2O) میباشد.

 

دستورالعمل نگهداري باطري سرب اسيد ليفتراک

سطح الكتروليت (آب باطري ) را قبل ازعمل شارژ چك كنيد و در صورت پائين بودن از حد مجاز به آن آب مقطر خالص اضافه نمائيد (حد مجاز عبارتست از اينكه شاخص سفيد رنگ در شناور درب ها قابل رويت باشد و يا بطور كلي سطح آب ۲ سانتيمتر بالاتر از صفحات سربي باشد) در صورت قرار نداشتن صفحات سرب در محلول الكتروليت و قرار گرفتن آنها در مجاورت هوا صفحات به سرعت اكسيده شده و از عمر باطري به شدت كاسته ميشود.

باطري حتماً ميبايست توسط شارژر اتوماتيك شارژ شود و در شارژرهايي كه مجهز به سيستم شارژ متعادل كننده ( EQUAL) هستند هر دو هفته يكبار از اين حالت شارژ استفاده شود.

بطور منظم و ماهي يكبار دانسيته، ولتاژ، و درجه حرارت سلها را بصورت جداگانه و در حالت شارژ كامل چك كنيد.

براي انبار كردن باطري و يا در شرايط عدم استفاده از ليفتراك در مدت هاي طولاني باطري را شارژ كامل نموده و سپس سوكت اصلي ليفتراك را جدا كنيد و مطمئن شويد كه حتما

ماهي   يكبار باطري شارژ شود.

باطري در شرايط عدم استفاده به صورت خود به خود تخليه ميگردد . هرگز باطري را در حالت تخليه بيشتر از يكروز به حال خود رها نكنيد ، ماندن باطري در حالت تخليه به شدت از عمر باطري ميكاهد.

هرگز بدون مشورت با متخصصين مجاز و بصورت بي مورد به سل ها اسيد اضافه نكنيد

سطح الكتروليت را هيچگاه بيش از حد مجاز پر نكنيد به طوري كه آب لب به لب درب خروجي باطري قرار بگيرد چون در اينصورت هنگام شارژ شدن باطري و يا حركت ليفتراك در سطوح ناهموار مقدار آب اسيد اضافه به بيرون باطري ريخته و علاوه بر كثيف شدن باطري و پوسيده شدن بدنه فلزي باطري و ليفتراك باعث غير متعادل شدن چگالي الكتروليت و برهم خوردن نسبت آب و اسيد در باطري خواهد شد.

شرايط كاري ليفتراك را طوري تنظيم نمائيد كه پس از رسيدن باطري به ۲۰% ظرفيت باقيمانده بلافاصله دستگاه متوقف و باطري شارژ شود چرا كه در صورت عدم توجه و استفاده از باطري در اين شرايط به شدت از عمر باطري كاسته خواهد شد.

هرگز اجازه ندهيد در حين عمليات شارژ درجه حرارت الكتروليت از ۵۵ درجه سانتيگراد فراتر رود در اينصورت عمل شارژ را تا خنك شدن باطري متوقف نمائيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *